Edyta Fedorowicz
Zastępca Skarbnika Gminy - Naczelnik Wydziału
tel. 46 858 28 51
email: efedorowicz@mszczonow.pl
Zakres zadań Naczelnika Wydziału:
- Realizowanie kompetencji Skarbnika podczas jego nieobecności,
- Wykonywanie zadań z zakresu planowania i rachunkowości powierzonych przez Skarbnika oraz ścisła współpraca ze Skarbnikiem w ramach wykonywania zadań służbowych,
- Kierowanie i sprawowanie nadzoru nad Wydziałem Podatków i Opłat:
- sprawowanie nadzoru nad wymiarem podatków i opłat lokalnych,
- sprawowanie nadzoru nad postępowaniami podatkowymi,
- sprawowanie nadzoru nad ewidencją podatków i opłat lokalnych,
- sprawowanie nadzoru nad ściągalnością, windykacją i egzekucją podatków i opłat lokalnych.
Zakres zadań wydziału:
- prowadzenie postępowań podatkowych z zakresu wymiaru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych dla osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;
- prowadzenie postępowań podatkowych w sprawach dotyczących ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych dla osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;
- prowadzenie postępowań z zakresu poboru opłaty targowej, należności z tytułu czynszu najmu lokali, czynszu dzierżawnego, opłaty związanej z użytkowaniem wieczystym i z przekształceniem użytkowania wieczystego w prawo własności, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- prowadzenie spraw związanych z udzieleniem zwolnienia w podatkach z tytułu wykonania, odtworzenia lub malowania elewacji istniejących budynków, z tytułu powiększenia gospodarstwa rolnego lub utworzenia nowego gospodarstwa oraz z tytułu dokonanych inwestycji w gospodarstwie;
- prowadzenie ewidencji podatników oraz przedmiotów opodatkowania;
- prowadzenie kontroli podatkowych u osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej;
- przygotowywanie projektów postanowień w sprawach o udzielenie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w zakresie podatków stanowiących dochody gminy, a egzekwowanych przez urzędy skarbowe;
- wydawanie zaświadczeń dla osób fizycznych i prawnych na podstawie danych wynikających z ewidencji podatkowej i ksiąg rachunkowych;
- udostępnianie informacji z akt podatkowych organom i osobom do tego uprawnionym;
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem i monitorowaniem udzielania przedsiębiorcom pomocy publicznej przez gminę;
- przygotowywanie projektów uchwał dotyczących podatków oraz opłat lokalnych;
- prowadzenie postępowań związanych z wnioskami o nadpłatę w podatkach;
- przygotowywanie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego na wnioski podatników;
- potwierdzanie zawarcia umowy dzierżawy gruntów zaliczanych do użytków rolnych, o których mowa w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników;
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotem producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa;
- prowadzenie rachunkowości w zakresie podatków i opłat lokalnych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czynszu najmu lokali, czynszu dzierżawnego, opłaty z tytułu użytkowania wieczystego i z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności;
- inwentaryzacja indywidualnych kont podatników;
- podejmowanie czynności zmierzających do likwidacji zaległości i nadpłat;
- podejmowanie czynności informacyjnych wobec dłużników;
- wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych;
- współpraca z organami egzekucyjnymi (administracyjnymi i sądowymi) w ramach prowadzonych postępowań egzekucyjnych;
- prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem należności podatkowych;
- rozliczanie inkasentów z pobranych należności i dokonywanych wpłat;
- sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych z zakresu dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej z tytułu ulg w zapłacie podatków i opłat lokalnych;
- rozliczenia odpisu z podatku rolnego na rzecz Izby Rolniczej;
- prowadzenie obsługi kasowej Urzędu;
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania oraz rejestru gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych.